Varför har jag lagt in något så jobbigt som backintervaller i BootcampT träningen? Varför räcker det inte med vanliga intervaller på plan mark? Varför springa intervaller överhuvudtaget?

Intervallträning blir bara mer och mer populärt, detta eftersom det sägs vara det effektivaste sättet att förbättra sin syreupptagningsförmåga, d.v.s. konditionen. Det finns många fördelar med intervallträning, såsom tidseffektiv träning, snabba resultat, bra för fettförbränningen, roligare träning, ökar blodtillförseln, ökar snabbheten med mera.

Genom att springa intervaller kan man hålla ett högre tempo under löpningen än man kan när man tränar vanlig distanslöpning, detta eftersom man lägger in återhämtning i träningen. Syftet med intervallträning är att förlänga tiden som man orkar springa högintensivt.

Fördelarna med att springa sina intervaller uppför en backe är också många, och du kan ha många mål med just denna träning. Något som jag personligen gillar med denna typ av träning är känslan av att mitt löpsteg blir mer effektivt. Jag älskar känslan av att få springa om någon i en uppförsbacke under ett lopp, utan att ta ut mig till max. Löpteknik i uppförsbacke har jag därför valt att lägga in som uppvärmning under många av BootcampT-passen. Explosiv styrka är en sprinters främsta egenskap, men även för en distanslöpare är denna styrka viktig då man blir bättre på att aktivera musklerna i benen. Den explosiva styrkan ger en bättre löpekonomi, d.v.s. man springer med minsta möjliga ansträngning och syreförbrukning,  samt ett spänstigare löpsteg.

Excentrisk styrka får man gratis när man backtränar eftersom du måste ta dig nerför backen för att sedan kunna springa explosivt upp igen. Med excentriskt muskelaktivitet menas att musklerna förlängs samtidigt som de utvecklar spänning (motsatsen: koncentrisk – muskeln jobbar under förkortning). Genom att träna utförslöpning kommer du klara att hålla en högre hastighet även när det lutar nerför. Man ska ju försöka att inte bromsa löpningen för mycket utan ta ut löpsteget även utför.

Mental styrka anser jag också att man får när man tränar backintervaller. Man bestämmer sig för hur långt och hur många gånger man ska springa och sen slutar man inte förrän man är klar.

Om DU skulle vilja testa ett av mina backintervallspass så kan du anmäla dig för en gratis prova-på-BootcampT eller testa passet själv, du hittar instruktioner här.

Lycka till! ??