Grönkål, även kallad bladkål eller kruskål, sägs vara den ultimata grönsaken eftersom den är kalorisnål och rik på vitaminer och mineraler. 100 gram grönkål innehåller 160 procent av det rekommenderade intaget av C-vitamin och utöver c-vitaminen så innehåller den även mycket av vitaminerna A och E samt en del järn.

Grönkålen anses ha flera olika hälsofördelar och att motverka grå starr samt förändringar i gula fläcken är en av dem. Det är luteinet, ett organiskt fettlösligt näringsämne inom näringsgruppen karotenoider, som har denna goda effekt på ögat.

Vidare så är grönkålen fullproppad med kalcium och kan på så sätt vara många icke-mjölkdrickande kvinnors räddning. Grönkål är överlägsen såväl mjölk som andra grönsaker i alla hjälpa kroppen att ta upp sin dagliga dos kalcium.

Grönkål innehåller 45 olika flavonoider, en grupp kemiska föreningar som fungerar som antioxidanter, vilka kan skydda mot sjukdomar som cancer, hjärt- och kärlsjukdomar samt motverka dåligt minne.

Eftersom grönkålen är väldigt kalorisnål, 100g ger 50 kilokalorier, så kan grönsaken även hjälpa en att gå ner i vikt. Den kan också sänka dina nivåer av det dåliga LDL-kolstrolet, precis som även andra grönsaker kan.

Grönkålen är en väldigt tålig grönsak som kan odlas i nästan vilken jord som helst. Den behöver inte vattnas speciellt mycket och den trivs ypperligt i sol eller halvskugga. Den klarar sig även mycket bra i kallare väder, där till och med en eller flera snö- eller frostnätter kan ha en positiv effekt på grönsaken då den anses kunna bli mildare i smaken.

Har ni tidigare inte inkluderat grönkål i era recept så är det på god tid. Köp hem grönkål och börja investera i dig själv!