Mammaträning

Alla mammor, SE HIT! 🙂
Mammaträningen håller igång i 10 veckor till, fram till onsdagen den 2 augusti, och vi ser gärna att fler hakar på vår träning. Man kan nu betala kontant per gång, eller välja i förväg hur många pass man vill köra och då antingen betala med faktura eller kontant.
 
När man känner sig redo att köra ett pass så kontaktar man mig antingen via ett meddelande på Facebook eller via email: info@komibalans.se
 
Dag: Onsdagar
Tid: kl. 10.00-11.00
Pris: 50kr / tillfälle
 
Jag hoppas vi ses! 🙂

BootcampT start vecka 22

Det går nu att anmäla sig till nästa startperiod för BootcampT, vilket blir vecka 22.

Se till att säkra din plats redan nu, gör din anmälan här.

Har du tränat en period tidigare och är sugen på att köra en period igen? Läs då vad du kan göra för att få rabatterat pris.

Har du frågor gällande träningen går det utmärkt att mejla mig på info@komibalans.se

Jag hoppas vi ses! 🙂

 

Hållning i vardagen a&o

Föreställ dig att kudden är din bebis. Vilken av bilderna är då din verklighet? Har du ingen aning rekommenderar jag dig att slå en snabb blick i spegeln och tycker du att den vänstra bilden passar in bäst på dig så tänkte jag här ge lite tips. Men först och främst; Varför spelar din hållning någon roll? Jo, har du en dålig hållning och går runt och bär på ditt älskade barn dagarna i ända så kommer detta till slut att leda till smärtor i t.ex. rygg, axlar och nacke. Kanske är det någon av er som har något av dessa problem? Ja då spelar det ingen roll om du så är på gymmet 2h om dagen alla dagar i veckan för om du resten av dagen går runt med denna hållning så får du problem ändå.

På den vänstra bilden kan man se hur jag hänger och ”vilar” i lederna.  Genom att skjuta fram höfterna (och på så sätt undvika att aktivera bålmuskulaturen) kompenserar du genom att luta överkroppen bakåt vilket i sin tur leder till att man skjuter fram hakan (man får en så kallad gamnacke). Lägg sedan till att man gärna går och drar upp axlarna och rundar bröstryggen för att komma så nära barnet som möjligt. Eftersom barnet blir tyngre och tyngre efter hand kompenserar vi genom att luta oss ännu mer, och därför måste vi lära in rätt från början.

Genom att aktivera den djupa bålmuskulaturen undviker vi att skjuta fram höfterna och på så sätt starta kedjereaktionen. Genom att även aktivera bäckenbottenmuskulaturen så kan vi undvika att kissa på oss när vi t.ex. tränar och det är ju ett stort plus 🙂

Men hur gör man då för att aktivera musklerna i vår nedre region? Knipövningar har ni nog alla hört talas om från barnmorskorna så de kommer jag inte gå in på, men hur många av er utför dem? Jag kan själv erkänna att jag ofta glömmer detta, troligtvis för att jag inte upplever att jag har problem  att hålla tätt, men faktum är att jag kan få problem i framtiden om jag inte skärper mig (kniper därför allt vad jag kan i detta nu!).

Jag tänkte ge er några tips vad gäller aktivering av den djupa bålmuskulaturen:

  1. Liggande aktivering: Ligg ner på rygg, böj upp knäna och sätt i fötterna i golvet. Pressa ner svanken mot golvet. Sätt gärna händerna på magen i höjd med höftbenen och spänn (dra in) nedre delen av magen (under naveln) långsamt. Tänk att du drar naveln inåt, uppåt, bak mot ryggraden. Ps. Testa att andas ut och samtidigt göra ett tsss-ljud likt en orm så hittar ni känslan.
    Gör övningen lugnt och kontrollerat. Börja med några sekunder och utöka detta tills du kan hålla spänningen i 1 minut x 2 gånger utan några problem. Du ska kunna hålla spänningen och prata normalt samtidigt.
  2. Gör samma aktivering som ovanstående när du sitter, står, står på alla fyra, ligger på sidan och ligger på magen.

Utöver ovanstående övningar så är det bra att stretcha bröstet eftersom en kort bröstmuskel drar fram axlarna och skapar en överdrivet rundad bröstrygg. Det är även av fördel att träna på att stabilisera skulderbladen vilket ni lätt kan göra med en övning som kallas wall slide, film på övningen kan ni se längst ner på sidan här, detta för att undvika att sluta med axlarna uppe i öronen.

Lycka till med er aktiverings- och hållningsträning 🙂
<3 Louise

Bootcampm

BootcampM – mammaträning i utomhusmiljö.

Är du mamma till ett litet underverk och börjar nu känna dig redo för att komma igång med träning igen? Tycker du dessutom om att träna i grupp och gillar att vara utomhus? Då kan detta vara precis vad du behöver.

Under 12 veckor träffas vi en gång per vecka och tränar
tillsammans. Träningen bedrivs på olika ställen i Ystad beroende på
fokus för just det träningspasset. Övningarna och programmets
upplägg syftar till att stärka mammakroppen och förbättra syreupptagningsförmågan.

Vid träningsstart bör det ha gått cirka åtta veckor sedan
förlossningen ägde rum och det är positivt om efterkontrollen hos barnmorska eller läkare är gjord.

Under träningen bör barnet ligga/sitta i vagn eller sitta i bärsele, detta eftersom vi kommer att förflytta oss under träningspassen. Skulle man av någon anledning missa någon träningsdag så har man möjlighet att ta igen dessa pass i efterhand.

Träningsstart: v. 14
Dag: Onsdagar
Tid: kl. 10.00-11.00
Pris: 600 kronor (50kr / tillfälle)

Varför träna BootcampT?

Har du funderat på att köra en BootcampT-period men ännu inte anmält dig? Då tänkte jag berätta VARFÖR du bör anmäla dig genast 😊

BootcampT tränas utomhus 2ggr/v i 8v på olika ställen runt om i Ystad beroende på fokuset under passet. Vi är t.ex. vid Saltan när det är sandträning och vid vattentornen när det är backintervaller. Detta gör att man sällan tröttnar på träningen eftersom den är väldigt varierande.

Träningen pågår i en timme och den generella känslan när passen är slut brukar vara -”va, redan?” Det tycker jag själv är en väldigt positivt känsla att ha 😊

Vi arbetar framförallt enbart med vår egna kropp (ibland använder vi TRX, däck etc) och ALLA kan utföra träningen då jag kan anpassa övningarna till den nivån som just DU ligger på. Man behöver inte vara rädd för att man inte är tillräckligt tränad för att klara detta eller att man sinkar de övriga i gruppen eftersom träningen är upplagd på så sätt att det är OK att vara på olika nivåer.

Gruppen som tränar tillsammans är liten vilket gör att alla i gruppen kommer varandra nära och det blir en liten lag-känsla där vi hejar fram varandra. Det gör det också möjligt för mig som instruktör att vara framme och peta på/korrigera för att ni ska utföra övningarna så korrekt som möjligt för att nå bästa resultat.

Tycker du att ovanstående låter bra? Gå då genast in och anmäl 😊👊🏼💪🏼 Klicka på länken nedan.
http://komibalans.se/anmalan-bootcampt/

Jag hoppas vi ses!

BootcampT startperiod vecka 34

Det börjar närma sig årets sista startperiod för BootcampT 8v. Träningen blir måndagar + onsdagar.
Start: v. 34 (uppehåll v. 37 + månd. v. 38) – v. 43 (månd. 24/10).

ALLA kan träna BootcampT eftersom alla övningar kan utföras på den nivå som just DU är på. Ta steget och testa du med! 🙂 Är du osäker och skulle vilja testa en gång gratis innan du anmäler dig så finns det möjlighet att testa måndag eller onsdag fram till vecka 33, det enda du behöver göra är att skicka ett mejl till info@komibalans.se och skriva att du vill prova på.

Anmälan görs här:
http://komibalans.se/anmalan-bootcampt/

Jag hoppas vi ses!
Tillsammans är vi starka! 🙂

BootcampT start v.25

Nu närmar det sig nästa start med stormsteg, på måndag smäller det igen och det vill ni självklart inte missa! 🙂

Vi kommer att träna i 4v (v.25-28) och sen har vi en veckas uppehåll under vecka 29 för att sedan köra de 4 sista veckorna (v.30-33).

Har ni några frågor gällande träningen, tider o.s.v. så är det bara att skriva ett mejl till info@komibalans.se.

ALLA kan träna bootcampT så tveka inte att anmäla er, ni kommer inte att ångra det! 🙂

Klippkort

Är Du sugen på att träna BootcampT men har svårt att få ihop det med dagarna? Kolla då hit!

Nu finns möjligheten att köpa ett klippkort till BootcampT-passen.

Klippkort – 10 ggr

Genom att köpa dessa klippkorten binder du dig inte till att träna två eller tre gånger per vecka, utan du bestämmer själv när du har tid att träna.

För att hitta mer information angående bland annat pris och betalning, gå in och läs här.

Klippkorten kommer att börja gälla från och med måndag 23/5-16.

För att köpa ett klippkort, gå in här.

Jag hoppas vi ses i sommar! 🙂